Aktywność fizyczna ...
 

Aktywność fizyczna jest niezdrowa!?  

  RSS

MichalCzerkas
(@michalczerkas)
Member Admin
Dołączył: 10 miesięcy temu
Posty: 12
12/12/2018 6:29 pm  

Chciałbym poruszyć dziś bardzo ważny temat związany z aktywnością fizyczną.

Sport, a raczej jego założenie samo w sobie jest jak najbardziej w porządku. W zależności od celu możemy zbudować masę mięśniową, zredukować tkankę tłuszczową, zwiększyć siłę, szybkość itp. 

Wszystko byłoby ok gdyby nie fakt, że większość amatorów trenuje ŹLE! Zanim podejmiemy się jakiejkolwiek aktywności fizycznej należy nauczyć się podstaw czyli tzw odpowiedniego wzorca ruchowego. Przypomnę Wam, że nikt z nas nie biegał od dziecka, najpierw uczyliśmy się chodzić. Swoją drogą to obserwuję ludzi, którzy mają problem ze zwykłym chodzeniem, nie wspomnę już o  joggingu. 

Jako przykład aktywności fizycznej weźmy na tapetę w/w bieg.

Zarówno z obserwacji jak i rozmów z magistrami fizjoterapii mogę śmiało powiedzieć, że większość kontuzji bierze się z nieodpowiedniego wzorca ruchowego. Osoba, która w trakcie poruszania się stawia stopę z odwiedzonymi palcami na zewnątrz prędzej czy później będzie skarżyła się na ból w okolicach stawu kolanowego. Zawodnik, który biega z barkami uniesionymi ku górze będzie odczuwał ból w okolicy odcinka szyjnego. Przykładów jest mnóstwo, ale dalszy schemat identyczny. Wówczas taki sportowy zapaleniec uda się ze swoimi dolegliwościami bólowymi do magika (fizjoterapeuty) i będzie jak nowy. Do czasu. Czasu kolejnego treningu na którym ponownie utrwali zły wzorzec ruchowy. Błędne koło... Jakie jest rozwiązanie? Najprościej wpisać odpowiednie hasło w przeglądarkę internetową, która jest podobno naszym wujkiem, a dla bardziej ambitnych polecam skorzystać z usług dobrego trenera. Najlepiej takiego który jest MAGISTREM AKADEMII WYCHOWANIA FIZYCZNEGO. Chyba, że lubicie wyrzucać pieniądze w błoto i wystarczy Wam wiedza trenera po weekendowym kursie na grouponie.

Wybiegnijmy w przyszłość...

Jeżeli współpracujesz już z trenerem to na pierwszych zajęciach powinieneś zostać poinformowany o swoich dysfunkcjach i patologiach związanych z układem mięśniowo-szkieletowym. Szereg testów diagnostycznych pokaże Ci jak duży problem masz z mobilnością stawów. Trener sporządzi listę urazów dzięki którym będzie wiedział w jaki sposób należy z Tobą pracować. Dopasuje odpowiednie ćwiczenia siłowe, które mają na celu prewencję przed ewentualnymi urazami. Następnie zwróci uwagę na dysbalans strukturalny i przygotuje aparat mięśniowy do aktywności fizycznej poprzez aktywację oraz pracę nad mięśniami stabilizującymi najważniejsze obszary ciała. Jeżeli ukończysz w/w etapy i wykonasz specjalistyczną rozgrzewkę z pewnością zaczniesz od nauki POPRAWNEGO chodzenia. Ewaluując przejdziesz do truchtu i z pewnością do biegu z ściśle ukierunkowanymi priorytetami związanymi z odpowiednim wzorcem ruchowym. 

 

To tak w skrócie. 

Trzymam kciuki za Twoje treningi 🙂

 

This topic was modified 8 miesięcy temu 2 times by MichalCzerkas

Cytat
Filip Pietraszkiewicz
(@filip)
Member Admin
Dołączył: 1 rok temu
Posty: 1
13/12/2018 10:31 am  
Michał, bardzo ciekawy post, poruszasz ważny temat. 

Od jakiegoś czasu trenuję boks. Dokłądnie Muay Thai. Zastanawiam się czy tego typu trenowanie, gdy od czasu do czasu zdarza mi się przyjąć dość mocne uderzenie na głowę, może mieć długofalowo negatywne konsekwencje dla moich zdolności kognitywnych? Nie biorę udziału w sparingach, poza treningami i zawsze wtedy zakładam kask.

A co z pozostałymi częściami ciała? Co ze stawami, koścmi i mięśniami. Czy tego typu wysiłek może mieć negatywne konsekwencje w przyszłości?
F.

OdpowiedzCytat
MichalCzerkas
(@michalczerkas)
Member Admin
Dołączył: 10 miesięcy temu
Posty: 12
15/12/2018 10:14 pm  

Filip, dziękuję bardzo.

Myślę, że w Twoim przypadku podczas treningów na poziomie amatorskim nie musisz się martwić o zaburzenia związane ze zdolnościami kognitywnymi. U Ciebie przede wszystkim skupiłbym się na prewencji urazów. Jeżeli siła jest w stanie wywołać kontuzję to również zwiększając siłę mięśni możesz zabezpieczyć się przed tego typu urazami. Proponuję zacząć od wzmocnienia odcinka szyjnego, którego silne mięśnie będą amortyzowały ciosy przyjmowane na głowę - swoją drogą to polecam zrobić unik 😉 Z pewnością podstawą dla zawodników sportów walki jak i innych dyscyplin są silne mm. głębokie. Ostatnimi czasy jest to dość modne, ale trenerzy wykonujący trening CORE podopiecznym nie mają pojęcia po co i dlaczego zawodnik powinien zadbać o swój gorset mięśniowy. Jakiś znany trener wstawił takie ćwiczenia na insta story, wygląda fajnie więc zastosuję w pracy z klientem, bo przecież on i tak nie wie o co chodzi - tak to niestety często wygląda w świecie uwolnionego zawodu trenera... Nevermind. 

Jeżeli zastanawiasz się jaki wpływ mają wielokrotne, silne uderzenia w głowę to polecem obejrzeć film "wstrząs".

"Film jest opowieścią o pochodzącym z Kenii, ale pracującym w amerykańskim Pittsburghu, patologu sądowym dr Bennecie Omalu, który odkrywa zjawisko nazwane później przewlekłą encefalopatią traumatyczną (CTE). Chodzi o niewykrywalne na tomografii uszkodzenia mózgu powstałe w wyniku wstrząsów doznanych podczas uprawiania sportów kontaktowych, wyczynowych, dyscyplin narażonych na fizyczne urazy." 

 

Jest na faktach, polecam!

 

 


OdpowiedzCytat